Chciałabym podzielić się z Wami moimi pomysłami na gry utrwalające słownictwo za pomocą flashcards. Jeśli chcecie możecie robić wariacje tych gier z użyciem wordcards.
1. Races
Uczniowie są podzieleni na dwie drużyny. Każda drużyna ustawia się w rzędzie na końcu klasy. Na podłodze, obok kapitanów grup są flashcardy ułożone na stosie obrazkiem do dołu.
Przy każdej drużynie jest tyle samo obrazków np. po 10.
Każda osoba z pary otrzymuje marker/kredę. Tablica jest podzielona na dwie części. Zadaniem uczniów jest odwrócić kartę, zobaczyć co na niej jest, podbiec do tablicy i poprawnie zapisać słowo. Następnie wraca do swojej drużyny i podaje marker/kredę kolejnej osobie. Drużyna, która jako pierwsza zapisze wszystkie wyrazy otrzymuje +1 extra punkt.
Nauczyciel wraz z klasą sprawdzają poprawność zapisanych wyrazów. Każdy wyraz to 1 punkt, jeśli w wyrazie będzie błąd (jedna literówka) grupa otrzymuje 0.5 punktu. Jeśli w wyrazie jest więcej błędów – 0 punktów. Wygrywa drużyna z większą ilością punktów.
2. Hot potato
Uczniowie siedzą w kole. Nauczyciel ustawia flashcardy po okręgu przed dziećmi. Jedno dziecko, które rozpoczyna zabawę, trzyma w ręku np. piłkę/małego misia/ kulę zrobioną z kilku kartek.
Nauczyciel ustawia na swoim telefonie „timer” np. 40 sekund. Kiedy zegar ruszy, dziecko, które trzyma piłkę, nazywa pierwszą kartę (może sam wybrać, od której chce zacząć), następnie podaję piłkę kolejnej osobie.
Następna osoba, nazywa kartę obok i podaje piłkę do kolegi/koleżanki. Kiedy czas się skończy i „timer” zacznie dzwonić, uczeń, który trzyma piłkę odpada z gry.
3. Snap
Do tej zabawy potrzebujemy packi na muchy. Można kupić ciekawe wzory np. na allegro – w postaci pacek – kwiatków. Uczniowie siedzą w kole. Przed nimi leżą pomieszane flashcardy.
Każdy otrzymuje swoją packę. Nauczyciel mówi na głos jakiś wyraz, zadaniem uczniów jest jak najszybciej zlokalizować obrazek i uderzyć w niego packą. Kto pierwszy ten zdobywa punkt.
4. Noughts & Crosses
Na tablicy, rysujemy dużą planszę jak do gry „kółko i krzyżyk”. Na 9 polach umieszczamy flashcardy obrazkiem do tablicy. Dla ułatwienia możemy ponumerować pola od 1 do 9.
Dzielimy klasę na dwie grupy. Pierwsza grupa wspólnie wybiera pole z kartą. Po pokazaniu klasie, co się na niej znajduje, grupa nazywa obrazek lub literuje słowo. W danym polu stawiamy O. Druga grupa postępuje analogicznie.
5. Tornado
Do tej gry potrzebujemy wcześniej przygotowanych pomocy. Tu możesz pobrać planszę – tornado – nauczyciel na miarę
Dzielimy klasę na dwie drużyny. Flashcardy są przyczepione (obrazkiem do dołu) do tablicy lub jeśli wolimy możemy grać na podłodze. Pod każdym obrazkiem znajduje się jakaś kwota np. $200, $500 lub znaczek tornada.
Każda grupa wybiera flashcard, nazywa co się na nim znajduje i na koniec dowiaduje się, jaką sumę zarobili. Jeśli w trakcie gry, tafią na „tarnado” wówczas tracą wszystkie dotychczas zarobione pieniądze. Wygrywa drużyna z większą ilością zgromadzonej sumy.
6. Dice
Do tej gry potrzebujemy dużą kostkę i kartkę do zapisywania plusów. Dzielimy uczniów na dwie lub trzy drużyny. Wszyscy siedzą w kole na podłodze. Flashcardy są ułożone losowo obrazkiem do dołu. Wraz z grupą wybieramy „magic numer” – liczba oczek, która spowoduje zamianę punktów w grupie, która jako kolejna miała rzucać kostką.
O co chodzi w grze? Pierwsza grupa rzuca kostką i wylosowała 5 oczek (5 punktów), zdobędzie je, jeśli wybierze kartę i nazwie znajdujący się na niej obrazek. Jeśli druga grupa wylosuje „magic numer” np. 1, wówczas zamienia się punktacją z pierwszą grupą lub trzecią. Zależy, ile grup bierze udział w zabawie. Wygrywa drużyna z większą ilością punktów.
7. Jenga
Jedyne czego potrzebujemy to „Jenga” i flashcardy. Każdy uczeń, stara się wyciągnąć jeden klocek, może go zatrzymać jako swój punkt, jeśli poprawnie nazwie obrazek na karcie. Gdy się pomyli, traci punkt (klocek). Grę możemy również przeprowadzić w grupach, wówczas uczniowie zdobywają punkty dla swojej drużyny.
8. What’s missing
Jest to rodzaj gry, gdzie nie potrzebujemy żadnych dodatkowych gadgetów. Wystarczą przyczepione flashe do tablicy. Prosimy uczniów o zamknięcie oczu, zabieramy jeden lub kilka kart dla utrudnienia i prosimy uczniów o powiedzenie, co zniknęło. Jeśli czujecie, że słownictwo jest dobrze opanowane, możecie się pokusić o zabranie wszystkich obrazków 🙂
9. Word maker
To jest super gra, która nie tylko świetnie angażuje uczniów, ale również emocje sięgają zenitu. (Tu możesz pobrać literki Alfabet – nauczyciel na miarę). Dzielimy naszych uczniów na 2 lub więcej grup. Każda grupa pracuje przy jednym stoliku.
Rozdajemy im, wcześniej przygotowane literki. Następnie, pokazujemy uczniom obrazek, ich zadaniem jest ułożenie napisu z rozsypanych literek. Której drużynie, uda się jako pierwszej, zdobywa punkt.
Jeśli macie na stanie dzwonki hotelowe, mogą posłużyć Waszym uczniom do zgłaszania się.
10. Two chairs
To wariacja gry w kalambury tylko, że z krzesłami. Jak zawsze dzielimy klasę na grupy, na środku sali są dwa krzesła. Kapitanowie swoich drużyn siedzą na krzesłach naprzeciw swoich drużyn.
Nauczyciel stoi za krzesłami i pokazuje karty obrazkowe pozostałym uczniom (osoby siedzące na krzesłach, nie widzą ich). Zadaniem klasy jest przedstawienie obrazka bez użycia dźwięków. Jeśli kapitan drużyny, wie co jego drużyna mu pokazuje, podnosi rękę i odpowiada. Jeśli odgadnie, zdobywa punkt dla drużyny i następuje zmiana osób siedzących na krzesłach, jeśli nie gra toczy się dalej.